Kesla

Juha Mönkkönen arvostaa ND-vaunun vetoa

21.09.2018 Uutiset

Vehmersalmelaisen Metsätyö Juha Mönkkösen kaluston yksi helmi on Valtra N174 Direct -traktori, jota seuraa kauniisti KESLA 122ND 2 WD –vaunu ja KESLA 316T-kuormain. Mönkkönen luottaa kuormain-vaunupakettiin ja erityisesti vaunun tarjoamaan vetoon.

Yritystoimintaa jo parinkymmenen vuoden ajan

Metsätyö Juha Mönkkönen on tehnyt kiinteistön- ja metsänhoitotöitä jo parinkymmenen vuoden ajan. Yritys työllistää keskimäärin kolme henkilöä itse yrittäjän lisäksi. Kiinteistöhoidolliset työt tarkoittavat kokonaisvaltaista kiinteistönhoitoa sovituissa kohteissa sisältäen piha-alueiden kesä- ja talvihoidot sekä siivoukset. Metsätyö puolestaan sisältää puunkaatoa, kantojen jyrsintää ja risujen ajoa kaupunkialueilla ja tietenkin puunajoa laaneilta.

Painopiste perävaunussa

Mönkkönen valitsi takasilta-asenteisen kuormaimen sijaan kuormain-perävaunusetin, sillä se sopi hänen tarpeisiinsa paremmin. Perusteena oli erityisesti perävaunun vedollisuus. Mönkkösen yhdistelmän metsäperävaunu on napavedollinen KESLA 122ND 2 WD. Kyseessä on siis 12 tonnin kantavuudelle suunniteltu napavetoinen vaunu, jossa veto on taka-akselilla.

-          Hankkimassani metsäperävaunussa on pidennetty kuormatila. Kuormatilan pidentäminen tapahtuu nopeasti ja viimeisessä pankossa olevat tuplatolpat lisäävät tukevuutta. Tarvittaessa perävaunuun voi laittaa risulaidat, kertoo Mönkkönen. – Risulaitojen avulla perävaunussa voi kuljettaa kätevästi esim. lehtiä, ruohoa, polttopuita tai risuja. 

-          Veto on ehdoton metsätöissä eikä sen tarvetta voi vähätellä myöskään kaupunkitöissä. Liukkaita paikkoja ja huonoja maastoja kun löytyy sieltäkin. Napavetoinen vaunu mahdollistaa myös ketjujen käytön renkaissa, mikä sekin on talvikelissä ehdoton edellytys ja turvallisuustekijä.

Mönkkönen toteaakin ketjullisen kuormain-perävaunuyhdistelmän olevan tehoiltaan samaa luokkaa, kuin varsinainen ajokone.

Ammattilaiselle sopiva kuormain

KESLA 316T on ammattilaiskäyttöön sopiva kuormain. Mönkkönen on aiemmin ajanut myös tukkirekkaa, joten isojen autojen nosturit ovat tuttuja, eikä 316T niille Mönkkösen mukaan juurikaan häviä.

-          Kuormaimella nousevat uskomattomatkin painot. Puomiston mittasuhteet ovat hyvät. Nosturi on ketterä ja sitä pystyy käyttämään ahtaissakin paikoissa. Nostovoima on tasainen ja ulottumaa löytyy tarvittaessa reilusti.

Mönkkösen nosturin ohjauksessa venttiilinä on Walvoil DPX ja ohjausjärjestelmänä Keslan oma proC-ohjausjärjestelmä. Yhdistelmä saa kehuja Mönkköseltä, joka arvostaa tasaista ja varmaa ohjausta.

Laadun näkee jo rakenteista

Mönkkösellä oli ennestään hyvä kuva KESLA-tuotteista, sillä hän kuuli niistä paljon hyvää ajaessaan tukkiautoja. Myös traktorivarusteiden laatu on mieleen.

-          Hyvän laadun näkee kyllä jo silmäilemällä rakenteita, toteaa Mönkkönen.

Juha Mönkkönen ja Mika Ahonen Kuopion AGCO Suomen myyntipisteeltä löysivät hyvin samalle aaltopituudelle yhdistelmää harkittaessa.

Juha Mönkkönen arvostaa kuormain-perävaunusetissä erityisesti vetoa. Kuvassa kuljetetaan laanilta vähän reippaamman kokoista tukkipuuta.

Valtra Smart Touchin näyttö on sijoitettu kätevästi proC-näytön viereen.