Kesla

Monipuolinen ja laaja KESLA City-nosturimallisto saatavilla nyt myös hytillisenä

12.10.2020 Uutiset

Keslan muutama vuosi sitten lanseeraama City-nosturimallisto on rakennettu kaupunkiolosuhteita silmällä pitäen, sillä nosturit on varustettu KESLA proSTABILITY-vakaudenhallintajärjestelmällä. Järjestelmä pitää huolta nosturin käytön turvallisuudesta. Alun perin nosturimallia oli saatavana vain muutamana Z-mallina ja radio-ohjauksella, mutta nyt malleja löytyy eri kokoluokista sekä Z- että suorapuomisena ja ohjauskin onnistuu radio-ohjauksen lisäksi avohallintalaitteesta joystickein ja nyt uutuutena myös hytistä käsin.

Radio-ohjauksesta hyttiohjaukseen

Laaja KESLA City -mallisto käsittää 12, 15 ja 17 tonnimetrin nostureita useilla eri ulottuvuuksilla sekä suora- että z-puomisena. Alun perin nostureiden ohjauksessa lähdettiin radio-ohjauksesta vakaudenhallintajärjestelmän kanssa. Sittemmin saataville on tullut avohallintalaite, avohallintalaitteen ja radio-ohjauksen yhdistelmä sekä viimeisimpänä hytti.

- Hytille on ollut selkeä tilaus paitsi kotimaassa myös yleisesti metallinkierrätyksessä, jossa yhtäjaksoiset työskentelyajat ovat selvästi pidempiä, kertoo City-nostureiden liiketoiminan kehittämisestä vastaava Toni Lehtinen Kesla Oyj:stä.

Hytti mahdollistaa perinteisen sähköisen 2-vipuohjauksen lisäksi myös sähköisen ohjauksen joko 2 tai 4 vivulla sekä kahdella polkimella.

KESLA City-nostureissa on aina sähköinen ohjausventtiili, jonka avulla nosturin ohjaus on tarkkaa ja kevyttä. Nostureissa on laajat hydrauliikkakanavat, minkä ansiosta liikkeet ovat tarvittaessa myös nopeat. Näitä ominaisuuksia myös asiakkaat ovat arvostaneet KESLA City-nostureissa.

- KESLA City -nosturit ovat kappaletavaranostureita nopeampia ja kestävämpiä, mitä asiakkaat arvostavat korkealle, kertoo Lehtinen.

KESLA proSTABILITY on Keslan oma ohjelmisto

KESLA City-nostureissa hyödynnetty vakaudenhallintajärjestelmänä KESLA proSTABILITY-järjestelmää, joka on Keslan omaa kädenjälkeä. Oma osaaminen mahdollistaa myös asiakaskohtaiset säädöt. Joillekin asiakkaille on esimerkiksi säädetty, että tietyissä puomin asennoissa nostoja pystytään tekemään ilman tukijalkoja. Anturointi mahdollistaa myös joidenkin liikkeiden, esimerkiksi kuljetusasennon, osittaisen automatisoinnin.

- Järjestelmä on saanut helppokäyttöisyydestään positiivista palautetta, toteaa Lehtinen.

Metsän ja tehdasalueiden ulkopuolella työskennellessä nosturissa tulee lain mukaan olla vakaudenhallintajärjestelmä, vaikka käytännössä moni työskentelee peruspuutavaranosturilla ilman vakaudenhallintaa.

KESLA City-nostureiden syntyivät yhteistyöstä ranskalaisen Dalby-Techmatin kanssa

KESLA City-nostureiden tarina lähti liikkeelle 2016 Ranskasta, jonne ensimmäinen City-nosturi ZT17 suunniteltiin ja myytiin Recycling-nosturin nimellä. Ranska on tänäkin päivänä vahvin City-nostureiden markkina-alue juuri vahvan yhteistyökumppanin ansiosta. Alun perin nosturit myytiin Ranskaan lähinnä jäteastioiden tyhjennykseen, mutta nykyisin niiden käyttökohteet ovat monipuolistuneet.

– Yhteistyökumppanimme Techmat myy auto-nosturi-koukkulavapaketteja nykyisin myös mm. rakennusjätteiden keräämiseen, maa-ainesjakeluun ja metallinkierrätykseen, kertoo Lehtinen.

Nostureiden myynti on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana.

– Myynti on kasvanut viime vuosina Ranskan lisäksi kotimaassa. Yhdysvaltojen markkinat vaikuttavat lupaavilta. Toimitimme sinne juuri ensimmäisen isohkon City-nosturierän, joka sisälsi sekä suora- että Z-puomisia nostureita. Nosturit menivät eläinten ruhojen käsittelyyn.

Kesla on toimittanut kotimaahan useita City-nostureita.

Kehitys jatkuu

KESLA City-nosturimallisto on jo varsin laaja ja vastaa useimpien asiakkaiden tarpeisiin. Yritys kuitenkin uskoo tuovansa myös ensi vuonna City-mallistoon jotakin uutta. Tuotteiden lisäksi kehittäminen jatkuu olemassa olevien markkina-alueiden vahvistamiselle ja uusien markkinoiden avaamisella.

- Kun matkustaminen avautuu, tähtäimessä on Benelux-maat ja Iso-Britannia, valaisee Lehtinen.

KESLA City-nosturit

  • Perustuvat KESLA-puutavaranostureihin.
  • On varustettu vakaudenhallintajärjestelmällä (KESLA proSTABILITY), mikä laillistaa puutavaranosturin käytön metsän ulkopuolella.
  • Mallistoon kuuluu z-puomisia nostureita tonnimetriluokissa 12, 14 ja 17 sekä suorapuomisia nostureita tonnimetriluokissa 12, 15 ja 17. Nosturimalleja on yhteensä 21.
  • Sähköohjaus tapahtuu joko radio-ohjauksella, avohallintalaitteesta tai hytistä.
  • Kotimaassa KESLA-City-nostureiden myynnistä vastaa tuusulalainen Suomen Nosturimyynti / Maantec.

Lisätiedot Kesla Oyj, Business Development Manager Toni Lehtinen puh. 040 8697 853, toni.lehtinen[at]kesla.com

Kesla on metsäteknologian ja materiaalikäsittelyn kehittämiseen, markkinointiin ja valmistukseen erikoistunut konepajakonserni, joka tuottaa asiakkaan alustaan integroituvia, parasta käyttökokemusta tuottavia ja asiakkaan liiketoimintaa edistäviä laadukkaita materiaalinkäsittelyratkaisuja. Keslan liiketoiminta on keskittynyt kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2019 47 miljoonaa euroa. Konsernin viennin osuus liikevaihdosta oli 68 %. Vuonna 1960 perustetulla Keslalla on tuotantolaitokset Joensuussa, Kesälahdella ja Ilomantsissa sekä myyntiyhtiö Appenweierissa, Saksassa. Keslan palveluksessa on noin 250 henkeä. Keslan A-osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuosi 2020 on Keslan 60-vuotisjuhlavuosi. #yourlifetimematch

Yhdysvallat on KESLA City-nostureiden uusi markkina.

KESLA City -nosturit tarjoavat mahdollisen turvalliseen nosturin käyttöön liikenopeuksista tinkimättä.