Kesla

KESLA 700T nosturi: Ulottuva ja väkevä takasiltakuormain Pollenpaalin ympärivuotisessa käytössä

22.02.2019 Referenssit

KESLA 700T + Valtra T194 kerää ja kuormaa kanttipaaleja, urakoi kalkinlevitystä, kuormaa massoja ja siirtelee tavaroita

Kuuselan tilalla Loimaan Mellilässä on kasvatettu ammattimaisesti heinää ja viljaa jo vuosikymmeniä. Heinän ja oljen käsittely on nykyisellään viimeisen päälle hanskassa, kuten kuluneesti sanotaan, ja näiden tuotanto ja myynti ovat olleet jo hyvän ajan tilan pääelinkeino. Omalla Pollenpaali (pollenpaali.fi) brändillä heinää on markkinoitu 2000-luvun alkuvuosilta lähtien ja Kuuselan tila on kuulunut alusta lähtien Etelä-Suomen Laatuheinärenkaaseen (laatuheina.com). Todistuksena osaamisesta ja menestymisestä on Kalevi Kuuselan saama Vuoden Heinämies 2013 kunniapalkinto. Toissa vuonna 2016 Kuuselan perheyrityksen toimiala yhtiöitettiin Pollenpaali Oy:ksi, jonka omistavat perheen vanhemmat Anja ja Kalevi Kuusela. Kaikki kolme maataloudesta innostunutta, aikuista lasta Tiia, Aku ja Eetu ovat jokainen oman tilanteensa mukaisesti tilan toiminnassa mukana. Kysymykseen toiminnan laajuudesta, paalien tai paalaushehtaareiden määrästä hymyilevä Kalevi vastaa aivan osuvasti: ”Niin paljon tehdään kuin saadaan paalattua, se on ilmoista kiinni.”

Kuiva- ja säilöheinää sekä olkea

Kuivaheinä ja olki paalataan kahdella paalaimella suurkanttipaaleihin ja kerätään tehokkaalla ja Suomessa käytännössä ainoalla Arcusin-keruuvaunulla. Korjuukauden korjuutiimin ytimen muodostaa koko Kuuselan perhe. Tilalla on käytössään peräti kuusi kylmäilmakuivuria ja muutama kuivaukseen soveltuva vaunu. Pienpaaleihin heinää paalataan myös niin paljon kuin kantti kestää. Toimintaa helpottaa samoin Arcusin pienpaalien keruuvaunu. Esikuivattu säilöheinä paalataan suurkanttipaalaimilla ja kääritään muoviin.

Korjuukalustossa kaksi kanttipaalainta tekevät 120 cm leveitä ja 70/90 cm korkeita paaleja. Pituus on säädettävissä 300 cm asti ja se optimoidaan asiakastarpeiden sekä logistiikan tarpeiden mukaisesti. Olkipaalit tehdään yleensä 230 cm pituisiksi juuri kuljetusteknisistä syistä. Heinän markkinat ovat Pori – Tampere - Kotka akselin eteläpuolella hevos- ja nautakarjatiloilla. Olki menee kuivikkeiksi karjatiloille, puutarhoille ja sienikasvatusalustaksi. Heinän ja oljen osuus liikevaihdosta on suunnilleen 50/50. Asiakkaiden omat paalikäsittelykyvyt huomioiden paalien maksimipaino on noin 500 kiloa.

Ehdoton takasiltasovitus ja automaattiohjauksen hyödyntäminen

Kaikki muoviin käärityt paalit noukitaan pellon pinnalta Valtra T194 takasiltaan asennetulla KESLA 700T nosturilla, joka on aivan ainutlaatuinen yhdistelmä Suomessa; traktorissa näin suuri ja ulottuva nosturi. ”Takasiltasovitus on ainut vaihtoehto meille, sillä se mahdollistaa erilaisten työlaitteiden, sekä kärryjen käytön yhdessä kuormaimen kanssa. Paaleja kuormataan paljon paikallaan esimerkiksi autoa lastattaessa, jolloin vaunuun sidottu kuormain olisi vaikea käyttää. Lisäksi pellolla paalien keräys vauhdissa ei onnistuisi, sillä aisalla olevasta kuormaimesta tulisi vaunulle kiertoa ja vääntöä, koska tukijalkoja ei voi ajon aikana käyttää. Nyt Valtrassa lukitaan kuormausvaiheessa etuakselin jousitus ja kallistus hydraulisesti, jolloin kaikki pyörät toimivat tukipisteinä”, esitelmöi nuori isäntä Aku Kuusela todella asiantuntevasti.

Varsinaisesti kalkinlevitystä varten hankittua Valtran Auto-Guidea Aku Kuusela hyödyntää mainiosti myös paalien keruussa. ”Ajan kahden paalirivin välissä ja piirrän ajolinjan, käännän istuimen ympäri, pistän traktorin menemään ja nostelen paalit vauhdissa molemmilta puolilta. Auto-Guiden ansiosta voin keskittyä paalien keruuseen ja työ edistyy aika reippaasti.” Keslan ProC-ohjausjärjestelmää ei olla varsinaisesti päästy vielä hyödyntämään, koska Aku kerää paalit pääsääntöisesti itse. Muiden kuljettajien omat profiilit saisi järjestelmään kyllä helposti. Tähänastisen kokemuksen perusteella Aku kehuu virtauksien säädön helppoutta eri kourien kohdalla, ja niin työvuorossa oleva työväline liikkuu jouhevasti nuoren isännän mieltymysten mukaisesti.

 

700T maatilan yleiskoneena

Kuuselalla on ollut käytössään traktorin takasiltaan asennettu kourakuormain jo vuodesta 1994, joten perusteita jatkolle oli. Paalikoko ja painot olivat kasvaneet, joten tarvittiin rinnalle väkevämpi ja ulottuvampi kuormain. Tilan nykyinen yleiskone KESLA 700T Jake 800 sovitusrungolla + Valtra T194 saatiin tehdasräätälöityä valmiiksi kesällä 2017. Työvälinevarusteina ovat paalipihti, kahmari ja puukoura. ”Se on todellinen yleiskone; paalien keräys, siirtely ja kuormaus, kalkin ja mullan kuormaus, salaojasoran kuormaus, viemäriputkien nostot, ojankaivuu sekä omien nurkkien siivous. Pikaliittimien ansiosta työvälinettä on helppo ja nopea vaihtaa”, luettelee Kalevi Kuusela.

Kuuselan tilalla on ollut Valtroja vuodesta 1994 lähtien. Toissa kesänä hankittu T194 on järjestyksessään kuudes uutena taloon tullut kotimainen traktori. Käytetyt mukaan lukien juokseva luku on yhdeksän. Tilan kaksi muuta nykyistä Valtraa ovat malliaan 8550 mittareissaan käyttötunteja aivan toiselle kymmenelle asti. Pollenpaalin käytössä on myös kolme Fendtiä.

Kaikki Pollenpaalin muoviin käärityt = säilöheinäpaalit kerätään ja kuormataan KESLA 700T nosturi – Valtra T194 työparilla, jota käytetään miltei jokaisena vuoden arkipäivänä. Osoitus toimivasta yhdistelmästä!

  • Kuuselan tila, Pollenpaali Oy, Loimaan Mellilä
  • Etelä-Suomen Laatuheinärengas (laatuheina.com)
  • Suomessa hevosia yli 74 000 ja talleja noin 16 000

KESLA 700T ja Valtra T Auto-Guiden keruusaavutus Akun taitavissa käsissä on 40-50 paalia tunnissa kolmen kilometrin etäisyydeltä talouskeskuksesta.

KESLA 700T ja Valtra T ovat kotimaansa olosuhteissa toimiva ja varma työpari kalkinlevityksessä. Kuuselat levittävät kosteaa kalkkia ympäri vuoden, ajokelien ja aikataulutusten niin salliessa. Yhdellä kahmarikouraisulla kalkkia liikkuu 400-500 kiloa.

Pollenpaalilla paalaus ja keruu on optimoitu harkituilla teknisillä ratkaisuilla. Aku Kuusela kerää kanttipaalit Valtran automaattiohjausta ja takasiltaan kiinnitettyä, ulottuvaa ja vahvaa KESLAA täysmittaisesti hyödyntäen. Etenemisnopeus on sadon määrästä riippuen 5-10 km/h. Sillä lailla!

Aku Kuusela on 23-vuotiaana jo hyvin kokenut ja taitava koneiden käsittelijä. Lisäksi yritystoiminnan perusteet ovat myös hallinnassa.

KESLAN pääasiallinen pyörittäjä Aku kommentoi perehtyneesti, että hallintalaitteet ovat hyvällä paikalla kuormauskäyttöä ajatellen. Automaattiohjauksen (Auto-Guide) kytkentänappi on siirretty kuormaimen käyttövivun viereen, jolloin automaattiohjauksen voi kytkeä päälle irrottamatta käsiä kahvoista. Koska kahvat ovat kiinni istuimessa, voi kuormainta käyttää penkin missä asennossa tahansa, jolloin työasento pysyy luonnollisena myös sivulta lastattaessa.